Online trainingen

 

 

 

Herkennen en signaleren van TOS

Wanneer is het nu wel of niet belangrijk om hulp in te schakelen? Welke materialen zijn helpend voor ouders om dit bespreekbaar te maken? En wat zijn dan de volgende stappen? Wat doen we als er een enorme wachtlijst voor logopedie is? Wat kunnen we dan zelf al doen, samen met ouders? 

Samen met ouders werken aan taalproblemen

De kinderopvang is vaak de eerste plek waar een vermoeden van taalproblemen wordt gesignaleerd en uitgesproken. Vaak is dit omgeven door veel onzekerheid en twijfels (is het kind wat later of is er meer aan de hand?), zowel bij de professional als bij de ouders. Hoe kun je dit nu op een prettige manier bespreekbaar maken en houden en zelfs samen aan doelen gaan werken? Met deze workshop en handleiding kunnen jullie hier een grote slag in slaan. 

De auditieve ontwikkeling stimuleren op de groep

Die eeuwenoude liedjeskring, we deden hem op de behandelgroep iedere ochtend. Hoe richt je het kringmoment zo in dat er voor alle kinderen qua communicatie en luistervaardigheden iets te leren is? Met mijn uitlegvideo en format/template bouw je de kring of liedjeskring zodanig op dat er op verschillende taalniveau's en luisterniveau's iets te leren is. Dit hoeft helemaal niet moelijk te zijn, zeker niet met je smartphone in de hand. :)

 

De communicatieve ontwikkeling van peuters

Hoe verloopt de communicatieve ontwikkeling van een peuter? Welke vaardigheden beheerst het kind al wel en welke nog niet? Met deze cursus heb je een duidelijk officieel overzicht van de communicatievaardigheden van kinderen. Je gaat kijken naar de communicatiefase en de communicatiestijl van een kind. Je krijgt een duidelijk overzicht van welke fases er zijn en welke activiteiten en doelen daarbij passen. Inclusief een werkboek om zelf aan de slag te gaan!

De communicatieve ontwikkeling stimuleren - je eigen vaardigheden

Na deze cursus heb je alle vaardigheden in huis om peuters op alle communicatieniveaus te stimuleren in taalontwikkeling. Je gaat kijken naar je eigen rol in de interactie, hoe je de interactie leuker en langer kunt maken en hoe je je af kunt stemmen op het kind dat je voor je hebt. Welke rol neem je zelf in en op welke momenten kun je de ideale rol om taal toe te voegen innemen? Hoe voeg je taal toe? Hoe kies je de woorden en stimuleer je de zinsontwikkeling? In deze cursus komen ook de onderwerpen 'spelen en taalontwikkeling', 'boeken en taalontwikkeling' en 'muziek en taalontwikkeling' aan bod. 

De vier spelniveau's en taaldoelen stellen

Binnen het spel onderscheiden we vier spelniveau's: sensorisch spel, functioneel spel, constructiespel (bouwen) en fantasiespel (rollenspel). Welke relaties zijn er met de taalontwikkeling? En hoe kun je zowel de spel- als de taalontwikkeling tegelijk stimuleren?  Wist je bijvoorbeeld dat veel kinderen pas goed zinnen gaan bouwen als ze ook aan constructiespel toe zijn? Of dat sommige kinderen lang blijven hangen in sensorisch spel, dat dit een relatie heeft met de motorische ontwikkeling en ook met de ontwikkeling van werkwoorden (lopen, slapen, springen)? En wist je dat werkwoorden nu juist zo lastig zijn bij kinderen met TOS? Deze cursus is zowel herkenbaar als verhelderend en verrassend als je in de kinderopvang werkt.

De sensorische ontwikkeling bij peuters

Bij iedere peuter is de sensorische ontwikkeling (het voelen/waarnemen) nog in ontwikkeling. Welke zintuigen zijn dan belangrijk voor de spraak/taalontwikkeling? Een tipje van de sluier: van houding, naar proprioceptie (lichaamsbewustzijn), naar verfijnd waarnemen met je mond, handen/voeten, ogen en oren.

Vanuit deze sensorische ontwikkeling gaat het kind ook ooghandcoördinatie ontwikkelen (belangrijk voor de schoolse ontwikkeling).  De basisprincipes van een sensorisch profiel en een sensorische behandeling heb je na deze training helemaal onder de knie. Met de makkelijk invulbare formulieren die je van mij krijgt, kun je snel observeren en een plan maken voor een kind. 

De eet- en drinkontwikkeling van peuters

Hoe verloopt de normale eet- en drinkontwikkeling bij peuters? En wanneer verloopt deze ontwikkeling afwijkend? Welke drinkbekers zijn het meest geschikt? Hoe is de opbouw in smaak en structuur bij peuters? Een tipje van de sluier: dit verloopt van zoet, naar zoutig, naar meer zurig. En wist je dat de fase van knabbelen en stevig kauwen ook een hele belangrijke is? Inclusief schema's en materialenoverzicht.